رو به پایان بودن برداشت هندوانه در چاهنان
نوشته شده توسط : سجاد کرمی

رو به پایان بودن برداشت هندوانه در چاهنان

روستای چاهنان هم مانند تمامی روستاهای کشور و میناب دارای شغل کشاورزی و دامداری اند.(دامداری در این روستا نسبت به چند سال پیش کاهش چشم گیری داشته علت آن کمی بارش باران و در پی آن کمبود چراگاه ها می باشد که اکثر روستاهای این شهرستان را گرفتار کرده است و دیگر علت آن جوانان دیگر مایل به انجام کارهای از جمله دامداری یا چوپانی ندارند)

به دلایل گفته شده کشاورزی بیشتر از دامداری رونق دارد .

محصولات کشت شده دراین روستا،هندوانه ،گوجه،فلفل،لوبیا (به ترتیب سطح زیر کشت)

هندوانه بیشترین سطح زیر کشت را در این روستا دارد هندوانه ی روستای چاهنان یکی از مرغوبترین هندوانه های شهرستان میناب میباشد این روستا به دلیل موقعیت جغرافیایی خوب یکی از مناطق مستعد کشت هندوانه در زمان زمستان می باشد و یکی از مناطقی که هندوانه ی شب یلدا را تامین می کند و هندوانه ی این روستا به شهر های مانند اصفهان،شیراز،تهران و ... صادر میشود

هندوانه (نام علمی: Citrullus lanatus) نوعی بوته و میوه از دسته صیفیجات است که در جالیز رشد می‌کند.

اصل این میوه از هندوستان بوده‌است چنان که از ریشهٔ کلمه [=منسوب به هندوان] بر می‌آید. گونه کامل‌تر نام آن «خربزهٔ هندوانه» بوده‌است. هندوانه پس از آمدن به ایران به عربستان راه یافت و از آنجا به اندلس رسید و از اندلس به ناحیت‌های دیگر اروپا.از فارسنامهٔ ابن بلخی بر می‌آید که در فهرج هندوانه‌های بزرگی به عمل می‌آمده‌است؛ چنان که گوید «به فهرج خربزها بود نیکو و شیرین و بزرگ و هندویانه بدآن رتبه که دو از آن خربزه بر چهارپایی نهند»

در گذشته به این میوه تربوزه می‌گفته‌اند که همکنون در افغانستان و تاجیکستان به هندوانه تربوزه گفته می‌شود.

هم اکنون هندوانه در شهرهای شمالی ایران و شهرهای استان خوزستان و کرمان و در استان فارس شهرستان اقلید بصورت وسیع کاشت می شود .

ریشهٔ کلمهٔ هندوانه از کلمهٔ وانا که معنی هندوانه در زبان هندیست گرفته شده‌است و ایرانیان قدیم آنرا هندو وانا و همکنون هندوانه می‌گویند .

ارزش غذایی

هندوانه قاچ شده

هندوانه منبعی غنی از ویتامین ث و ویتامین آ است. همچنین مقدار زیادی ویتامین ب۶ و ب۱ و مواد معدنی مانند پتاسیم ومنیزیم دارد.


 

 




:: برچسب‌ها: برداشت هندوانه در چاهنان ,
:: بازدید از این مطلب : 334
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: